Een bekende situatie?
Hard werken als Scrum-team en toch niet het afgesproken werk afkrijgen? De geplande user Stories zijn allemaal gestart en bijna klaar. Er is hooguit nog één extra week nodig om de puntjes op de i te zetten. In de volgende sprint worden de openstaande punten meegenomen en komt er een lading nieuwe User Stories bij, waarmee je een patroon in stand houdt van het weer niet afmaken van werk. Dit resulteert in een onbetrouwbare voortgang en ontevreden gebruikers.
Een aantal tips om meer af te maken en meer waarde te leveren.
Work-In-Progress Limit instellen voor de “to-do” kolom. Er mogen niet meer taken of Stories in de kolom zijn dan bijvoorbeeld 7 (in een team van 5 personen). Dit zorgt ervoor dat je als team moet nadenken welke Stories we af maken en welke nog moet wachten. Het genereert een bewustwording van dat er zaken wel en niet af zijn.
Zorg dat de Sprint Backlog geprioriteerd is op basis van waarde voor de klant. Het zichtbaar maken van waarde (met €) geeft net dat beetje extra. Hoogste waarde bovenaan, laagste waarde onderaan.
Visualiseer de waarde per Product Backlog Item (PBI / Story). Maak eventueel een afvinklijstje op de PBI die de waarde vertegenwoordigt. Een PBI bestaande uit 6 taken, heeft 6 vinkjes met elk een waarde.
Soms vinden gebruikers het moeilijk om waarde toe te kennen aan een product, omdat zij maar een klein onderdeel zijn van de oplossing. De waarde is altijd relatief, dus altijd te realiseren. De Product Owner (PO) kan hen helpen door een relatieve waarde te laten toekennen. Bijvoorbeeld; laat een vast aantal punten verdelen over de verwachte Sprint backlog items, of kies één PBI uit en vergelijk de rest met die PBI.
Betrek de gebruikers in jouw Sprint planning. Niet altijd fysiek, maar de PO kan samen met de business al naar de Stories hebben gekeken en er een waarde aanhangen.
Maak een duidelijk sprintdoel. Het sprintdoel kan nooit alle Stories bevatten die zijn gekozen, maar kies de 5 of 6 meest belangrijke (de meest belangrijke zijn de Stories die voor de gebruikers NU het meeste WAARDE leveren). Visualiseer het sprintdoel met kleur, symbolen of gebruik een fysiek vel papier. (zie Waarde van de Stories).
Focus met je team op een ‘Single Piece Flow‘. Aanraken is afmaken: als je een taak of PBI oppakt, mag je pas door naar een volgende als de eerste af is. Maak hier afspraken over en visualiseer die.
Start elke DSU met een update over de behaalde WAARDE. Niet het aantal taken of Stories, maar daadwerkelijk hoeveel waarde er door het team is geleverd op dit moment. Zet een nieuw doel voor vandaag.
Soms is het afmaken van de PBI niet jouw taak, omdat iemand anders in jouw team er meer ervaring mee heeft. Probeer het toch een keer en laat het ervaren teamlid er even naar ijken. Zo leer je en wordt je sterker als team.
(T-shaped).
Veel teams helpt het om aan het begin van de sprint de gebruikers te informeren wat er precies bij de demo verteld gaat worden. De teams zijn dan iets voorzichtiger, omdat zij de gebruikers niet willen teleurstellen bij het niet behalen van het sprintdoel. Een bijzondere druk die het team zicht zelf op een eerlijke manier heeft opgelegd.
Wil je meer weten over dit onderwerp, vul dan onderstaand formulier in:
1 comment so far
Business- en Product Owners moeten "Value driven" handelen – Ctrl ImproveGeplaatst op11:36 am - dec 13, 2020
[…] succesvol agile te werken, heb je krachtige delivery teams nodig. Neem beslissingen op het niveau waar de kennis aanwezig is. We verfijnen de verandering […]