Business Simulaties – serious business games – workshops

Business Simulaties – serious business games – workshops

Professionele business simulaties, of serious business games, zijn interactieve workshops waarin teams van collega’s werken aan uitdagende vraagstukken in een veilige gesimuleerde omgeving. Deze omgeving kan hetzelfde zijn als de normale werkomgeving of het is een totaal andere context. In een simulatie speelt elke deelnemer een rol en heeft specifieke taken, verantwoordelijkheden en bevoegdheden.

Deelnemers moeten bespreken en het eens worden over hoe ze gaan samenwerken als team. Onze Business Simulaties worden gefaciliteerd door trainers die het team voorzien van ondersteuning en instructies en die met hun ervaringen ook helpen het team te reflecteren wat ze geleerd hebben. De begeleider helpt ook met nadenken over hoe de leerpunten kunnen worden meegenomen naar de eigen werkomgeving. De simulaties worden in een aantal ronden gespeeld zodat de deelnemers verbeteringen kunnen zien, voelen en ervaren naarmate de simulatie vordert. Het zijn de reflectie momenten tussen de rondes in waarbij deelnemers leren en verbeteringen kiezen die een impact hebben in de volgende ronde.


Fly4you® game – a simulation based on SAFe®

fWaarom gebruiken we “Fly4you”?
Veel organisaties passen SAFe®-principes toe om hun agile transformatie op te schalen en uit te schalen om snellere implementatie en time-to-market-uitdagingen te ondersteunen. De principes bieden goede begeleiding, maar veel organisaties worstelen om ze toe te passen. Sommige organisaties zien de voordelen van het adopteren van SAFe®, maar willen meer weten over wat het is en wat het vereist voordat ze aan deze reis beginnen. Deze simulatie helpt om de uitdagingen van het opschalen van nieuwe manieren van werken te begrijpen, wat SAFe® is en hoe uw organisatie het kan gebruiken om uw agile transformatie te ondersteunen en mogelijk te maken.

In deze simulatie van 4 rondes werkt een team van 8-10 studenten in verschillende rollen binnen Fly4You. Het is hun taak om de zakelijke doelen en mijlpalen te vertalen in werkende producten om de door de CEO gestelde zakelijke doelen te bereiken. Maar net als de werkelijkheid. Er zijn tegenstrijdige zakelijke eisen en doelen van de verschillende business line managers. Te veel vraag naar beschikbare middelen. De IT-organisatie moet ook investeringen doen om op te schalen en zakelijke wendbaarheid mogelijk te maken met behulp van nieuwe technologieën. Tegelijkertijd met het realiseren van de bedrijfsdoelen moet het team deze nieuwe ‘geschaalde agile manieren van werken’ adopteren, waardoor er nog meer beslag wordt gelegd op schaarse middelen.

resultaten

  • Hoe kunnen we digitale transformatieprogramma’s organiseren?
  • Wat zijn de belangrijkste elementen van een SAFe®-aanpak?
  • Hoe kunnen SAFe®-principes de organisatie ten goede komen?
  • Wat is de impact van deze manier van werken voor een organisatie en hoe gaan we hiermee om?
  • Hoe alle stakeholders te betrekken bij het ‘implementeren’ van deze manier van werken?

De simulatie duurt 1 dag en wordt gespeeld met minimaal 8-10 personen.

Ctrl Improve voert deze simulatie uit als partner van GamingWorks, de ontwikkelaar van de game.
Meer weten of een Business Game boeken, mail naar info@ctrl-improve.nl


MarsLander® game – an ITIL®4 simulation

Waarom gebruiken we “Marslander”?

De missie van je team is duidelijk:

Lanceer een raket met de MarsLander aan boord, breng hem naar Mars en verzamel waardevolle gegevens voor universiteiten en onderzoekscentra om te verkopen. Jullie uitdaging is om het Mission Center te ondersteunen en ervoor te zorgen dat ze in staat zijn om alle missiedoelen te bereiken. De Mission Director beheert het Mission Center en leidt een team bestaande uit Flight Ops-, Navigatie- en communicatie-experts. Deze specialisten beheren het vluchtplan van de missie in overeenstemming met missiedoelen en contractuele overeenkomsten met de klanten en leveranciers.

Het Mission Support Team bestaat uit Support Engineers, Test Engineers en Change Management. Ze lossen alle problemen op die zich tijdens de missie voordoen. Het ontwikkelingsteam ontwikkelt en onderhoudt toepassingen, functies en applicatie-oplossingen. Leveranciers ondersteunen het Mission Support Team met datacommunicatiediensten en gegevensopslagdiensten. De Service Manager zal het Service Design, Service Delivery en Service Improvement beheren.

Wat ga je meemaken tijdens deze game?
Deze simulatie gaat over het verkennen en ervaren hoe je je huidige IT-organisatie kunt transformeren in een meer Agile en Lean-organisatie.

De volgende aspecten worden ervaren en besproken:

  • Hoe kunnen serviceteams helpen en hoe u goed presterende teams kunt creëren?
  • Hoe kunnen we ons werk visualiseren met KanBan?
  • Hoe kunnen we de werkstroom vergroten?
  • Hoe kunnen we leveranciers integreren in onze services?
  • Hoe dichter bij elkaar te komen met ontwikkeling?
  • Hoe kunnen we onze diensten continue verbeteren?
  • Hoe een flexibele serviceorganisatie te worden die snel inspeelt op veranderende eisen?
  • Hoe kunnen we klantgerichter worden en dit ‘klantdenken’ ontwikkelen in onze teams?
  • Hoe effectief de werklast beheren (end-to-end/keten) en hoe u ongepland werk kunt verminderen?
  • Hoe de klant- en medewerkerstevredenheid te vergroten

De simulatie duurt 1 dag en wordt gespeeld met minimaal 10 personen.

Ctrl Improve voert deze simulatie uit als partner van GamingWorks, de ontwikkelaar van de game.
Meer weten of een Business Game boeken, mail naar info@ctrl-improve.nl


The Phoenix Project – Devops Business Simulatie

Waarom gebruiken we “The Phoenix Project”?

The Phoenix Project DevOps Business Simulatie

DevOps lijkt het nieuwste ‘buzzword’ en de trend in de IT-industrie. Gedreven door de behoefte van het bedrijfsleven aan steeds snellere inzet van nieuwe functionaliteit en de frustratie over de tijd en moeite die het kost om nieuwe systemen operationeel te krijgen. Het is niet langer een kwestie van ‘of’ we DevOps moeten implementeren, maar ‘wanneer en hoe’.
DevOps vertegenwoordigt een belangrijke cultuur- en gedragsverandering en veel organisaties lukt het niet om dit aan te pakken. Deze simulatie kan worden gebruikt om DevOps te verkennen en te begrijpen, en om vast te stellen welke concrete maatregelen er moeten worden genomen bij het inzetten van DevOps in de praktijk.

De simulatie duurt 1 dag en wordt gespeeld met minimaal 8 personen. Het verhaal is gebaseerd op het gelijknamige boek van Gene Kim, Kevin Behr en George Spafford.
Ctrl Improve voert deze simulatie uit als partner van GamingWorks, de ontwikkelaar van de game.

Meer weten of een Business Game boeken, mail naar info@ctrl-improve.nl


Business Value GameBusiness Value Game

Hoe prioriteer je features en stories?

Agile teams willen maximale business value leveren. Dat is makkelijk als de klant in de buurt is en business value aan elke story kan koppelen. Maar doet de klant dat? Hoe kun je business value inschatten? Hoe maak je een keuze tussen stories? Hoe kies je tussen projecten? Hoe kies je tussen klanten?

Deze game simulatie voorziet in eenvoudige business value schatting technieken die “voldoen” bij dagelijks gebruik.

Meer weten of een Business Game boeken, mail naar info@ctrl-improve.nl


Apollo 13™ game – ITSM Business Simulatie

Waarom Apollo 13 ™ te gebruiken?
Apollo 13 Service Management Simulatie

Veel IT-organisaties hebben moeite om kwalitatief hoogwaardige diensten te leveren. Ondanks de massale investeringen in opleiding, leveren ITSM verbeteringsinitiatieven niet de beoogde waarde. De diensten zijn te onvoorspelbaar, niet herhaalbaar, te duur en ze creëren onaanvaardbare bedrijfsrisico’s. De IT-organisatie is nog steeds niet klantgericht of service gericht. Deze simulatie helpt bij het vertalen van ITSM theorie naar de praktijk, het creëren draagvlak en het vastleggen van concrete verbeteracties. Daarnaast helpt het bij het realiseren van een klantgerichte cultuur en het verbeteren van kwaliteit van de dienstverlening.

De simulatie duurt 1 dag en wordt gespeeld met minimaal 8 personen. Het verhaal is gebaseerd op de werkelijke Apollo 13 missie van de NASA.

Ctrl Improve voert deze simulatie uit als partner van GamingWorks, de ontwikkelaar van de game. 

Meer weten of een Business Game boeken, mail naar info@ctrl-improve.nl

 


The Challenge of Egypt - Project Management simulatie

Waarom The Challenge of Egypt™?

Het speelt zich af in de vierde dynastie in de Egyptische oudheid, ongeveer vierduizend jaar geleden. De piramide van Djoser is net gereed, die van Cheops moet nog gebouwd worden. Egypte is een van de belangrijkste beschavingen van dat moment en aan de over van de Nijl worden bouwwerken gemaakt die in de millennia daarna mensen blijven verbazen. Hoe hebben de Egyptenaren dat voor elkaar gespeeld?

We ontdekken de bouw tijdens deze interactieve workshop “The Challenge of Egypt”, waarin we zelf een piramide bouwen. We gaan terug in de tijd en maken kennis met de farao en Hainunu die de opdracht heeft om de piramide te bouwen. Hainunu vindt een geschikte locatie voor de piramide, kiest de steengroeve en het select dorp voor de werkers. Hij zorgt ook voor een infrastructuur tussen deze locaties. In de simulatie spelen we de bouwers en zijn verantwoordelijk voor de piramide. We moeten een projectorganisatie opzetten, de risico’s analyseren en een planning maken.

 

Wil je meer weten of een offerte ontvangen voor een in-company groepstraject of een individuele inschrijving? Of heb je gewoon een vraag over dit traject? Neem dan contact op via het formulier: